Παρασκευή 16 Απριλίου 2010

ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ - issue #02


ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Κείμενο Ιωάννα Αργύρη

Μαθήτριες στη Κόρινθο χρόνια χρήστες πέφτουν αναίσθητες
στα αποχωρητήρια σχολείων από υπερδόσεις ναρκωτικών….!
Μαθητές βρίσκονται σε κωματώδη κατάσταση στα προαύλια
σχολείων….!
Μία δεκαπεντάχρονη μαθήτρια στην Πτολεμαΐδα βρίσκεται
νεκρή από ναρκωτικά….!
Στη Θεσσαλονίκη μαθήτριες 13 χρονών ευρίσκονται νεκρές σε
αλσύλλια από ναρκωτικά….!
Ανήλικοι μαθητές στη Ροδόπη κάνουν χρήση κοκαΐνης….!
Όπως καταλάβατε διαβάζοντας τα παραπάνω, τα ναρκωτικά
στην εφηβεία είναι ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα που υπάρχει
και δυστυχώς τέτοιου είδους περιστατικά και όχι μόνο, μας το
υπενθυμίζουν σχεδόν καθημερινά. Πρόκειται για ένα πρόβλημα
που αφορά όλους μας, άτομα κάθε ηλικίας ξεκινώντας ακόμη
και από τα 9!

Βέβαια η εξάρτηση ενός ατόμου στα ναρκωτικά δεν οφείλεται
σε μία και μοναδική αιτία, δεν δημιουργείται έτσι ξαφνικά αλλά
μέσα από μια μακροχρόνια διαδικασία. Οι αιτίες βρίσκονται
κυρίως στο κοινωνικό περίγυρο, στη μη διαπαιδαγώγηση από
την οικογένεια και το σχολείο, στις φιλίες, στον χωρισμό από
αγαπητά πρόσωπα αλλά και αλλού. Δύο όμως είναι οι πιο βασικοί
παράγοντες, ο θεσμός της οικογένειας και του σχολείου αφού το
άτομο από μικρή ηλικία έρχεται σε επαφή με αυτούς, απ’οπου
διαπλάθεται ο χαρακτήρας και η προσωπικότητα του.
Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι το 30% των νέων έχει σχέση
με ναρκωτικές ουσίες. Ένας στους τρεις μαθητές του Λυκείου
έχει δοκιμάσει χασίς. Οι ουσίες στα Γυμνάσια θερίζουν και τα
σχολεία είναι πλέον «ναρκω – πέδια». Πράγματι υπάρχουν παιδιά
που από τα εννιά τους έμπλεξαν στα ναρκωτικά. Καθημερινά,
έμποροι ναρκωτικών πολιορκούν σχολεία πλησιάζοντας μικρά και
ανυποψίαστα παιδιά κάνοντας έτσι το δικό τους “παιχνιδάκι”.
Ειδικά το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότεροι εισχωρούν
στα σχολεία και παρασύρουν ανηλίκους. Το σύστημα των
ναρκωτικών και όλοι αυτοί που θησαυρίζουν βρίσκουν τρόπους
να μπλέκουν στο κύκλωμά τους όλα τα κοινωνικά στρώματα
και όλες τις ηλικίες έτσι ώστε, να επηρεάζουν το σύνολο του
πληθυσμού, άμεσα και έμμεσα. Το πιο εγκληματικό είναι ότι
εισβάλλουν στα σχολεία και απειλούν με τα τοξικά τους όπλα
τη ζωή των παιδιών! Ο έμπορος ναρκωτικών πουλάει θάνατο,
νεκρώνει όνειρα! Η χρήση ναρκωτικών δεν είναι μαγκιά ,είναι
αιτία θανάτου!

Το μελανό σημείο στην ιστορία αυτή είναι ότι το κράτος μέσω του
εκπαιδευτικού συστήματος φαίνεται ανίκανο να ελέγξει και να
αντιμετωπίσει την κατάσταση. Υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν
την απαραίτητη στήριξη από την οικογένεια λόγω του γρήγορου
ρυθμού ζωής και της έλλειψης ελεύθερου χρόνου. Ας μην ξεχνάμε
άλλωστε, ότι ζούμε σε μια εποχή όπου οι περισσότεροι γονείς
ενδιαφέρονται περισσότερο να παρέχουν υλικά αγαθά παρά
να εφοδιάσουν το παιδί τους με αξίες, γνώσεις που τους είναι
απαραίτητες να αντιμετωπίσουν τις διάφορες δυσκολίες της
ζωής. Αυτή την έλλειψη στήριξής από τον οικογενειακό πυρήνα θα
πρέπει να είναι σε θέση να καλύψει, κατά ένα μεγάλο βαθμό, το
κράτος αναδιοργανώνοντας το εκπαιδευτικό σύστημα
έτσι ώστε να αγκαλιάζει το μαθητικό κοινό . Εάν αυτό
δεν είναι εφικτό, τότε το παιδί αναγκάζεται να βρει
στήριξη ΑΛΛΟΥ! Έχοντας την αίσθηση ότι είναι καλά!
Το σημερινό σχολείο, ειδικά με την δημιουργία του
ολοήμερου, πρέπει να σταματήσει να προσφέρει μόνο
στείρες γνώσεις στους μαθητές –γνώσεις που δεν το
βοηθά να αποκτήσει κριτική ικανότητα. Ας ξεπεραστεί
πια η νοοτροπία ότι στο σχολείο φορτώνουμε τα παιδιά
γνώσεις και τίποτα άλλο. Όχι σε ένα σχολείο άχαρο
και αδιάφορο. Ο ρόλος του καθηγητή να αλλάξει, να
βρίσκεται δίπλα στο μαθητή ως «φίλος». Να αναπτύξει
διάλογο μαζί του, να συζητά τα διάφορα θέματα που
τον απασχολούν και να αφουγκράζεται τα προβλήματα
του. Η επικοινωνία πλέον καθηγητή-μαθητή να περάσει
σε άλλο επίπεδο. Να συμβάλλει και αυτός με τη σειρά
του στη διαμόρφωση ενός ισχυρού χαρακτήρα.
Επιπλέον, το σχολείο σε συνεργασία και με άλλους
φορείς του κράτους να παρουσιάζουν κυρίως στις
μικρότερες βαθμίδες του συστήματος με τρόπο απλό
και κατανοητό διάφορα κοινωνικά θέματα.
Απαραίτητη ίσως είναι και η εισαγωγή μαθήματος
σχετικά με τα ναρκωτικά αλλά και με ότι άλλο
απασχολεί το σημερινό νέο. Η παρουσίαση τέτοιων
μαθημάτων να γίνεται από ειδικούς, για την καλύτερη
αφομοίωση από την πλευρά των μαθητών.
Τέλος, να υπάρχει επιτήρηση του εξωτερικού χώρου
από περιπολίες τάξης τόσο κατά τη διάρκεια ωρών
λειτουργίας τους όσο και κατά τις λοιπές ώρες του
24ωρου για την αποτροπή προσέγγισης εξωσχολικών
ατόμων.

Μόνο ένα παιδαγωγικά οργανωμένο σχολείο μαζί με
μια υγιή οικογένεια μπορούν να αποτελέσουν ασπίδα
προστασίας για τα παιδιά και να οδηγήσουν στην
αποφυγή τέτοιου είδους φαινομένων, όπως είναι τα
ναρκωτικά ή όπως αλλιώς τα αποκαλούν, η μάστιγα
του 21ου αιώνα. Δυστυχώς, η κατάσταση με τις
παραισθησιογόνες ουσίες έχει γίνει ανεξέλεγκτη και
η πολιτεία πρέπει να δράσει άμεσα. Αναμφίβολα,
η καλύτερη λύση είναι πρώτα η γνώση και μετά
η πρόληψη, γιατί ένα πρόβλημα δεν λύνεται
επουλώνοντας τις πληγές του αλλά αντίθετα πρέπει
να χτυπηθεί στη ρίζα του.